DlgComment - Úprava ozvučení.

Tento nástroj umožňuje doplňovat ozvučení. To bývá nutné, protože programy často nejsou navrženy tak, aby jejich obsluha byla možná i pro nevidomé uživatele. WinMonitor nabízí doplnění uživatelských komentářů, vyčítání textových informací z ovládacích prvků programu, nebo spuštění posloupnosti akcí definovaných ve skriptu. Zakládání nových definic nebo úprava již existujících probíhá v jednotlivých krocích, které jsou níže popsány.

Pokud vyvoláte tuto funkci z nabídky WinMonitoru, menu Nástroje, nebo pomocí horké klávesy, bude se nejprve hledat, zda již pro danou položku existuje ozvučení. Jednotlivé definice ozvučení jsou rozděleny podle aplikací, to znamená, že pro každou aplikaci může existovat zvláštní definice.

1.Určení položky pro ozvučení.

Položku programu, kterou je třeba doozvučit lze určit názvem okna, ve kterém se nalézá, systémovým jménem (class name), nebo pořadovým číslem umístění v okně. Tyto tři údaje lze kombinovat. Pokud například chceme, aby se definice vztahovala na všechna tlačítka ve všech oknech aplikace, pak bude vhodné určit jen systémové jméno. Pokud chceme platnost omezit jen na určité okno aplikace, pak připojíme název okna. V názvu okna lze použít symbol * (hvězdička), který zastupuje skupinu libovolných znaků. Tento symbol je nezbytné použít u programů, které do titulu okna přidávají např. jméno právě otevřeného souboru. Budeme-li chtít například přidat ozvučení do aplikace Záznam zvuku, pak se při vyvolání nástroje pro doozvučení automaticky v políčku pro titul okna vyplní například: ding - Záznam zvuku. Ding je název právě otevřeného souboru a otevřeme-li v budoucnu jiný soubor, pak bude titul okna obsahovat název tohoto souboru. Text Záznam zvuku však zůstává vždy nezměněn. Proto musíme upravit text takto: *Záznam zvuku. Pokud je vhodné vymezit definici doozvučení jen pro určitý prvek v určitém okně, pak bude nutné určit i pořadí v okně. Všechny tyto údaje jsou automaticky zjištěny a zobrazeny při definování nového doozvučení. Volitelně může být doplněna i poznámka popisující k čemu tato definice slouží. Tlačítkem Další postoupíte.

2.Typ ozvučení.

V tomto kroku je třeba určit, kdy má být ozvučení spuštěno. Volba Na fokus určuje, že ozvučení bude provedeno tehdy, pokud se prvek určený v prvním kroku stane aktivním. To se stane například když se na tento prvek přepnete klávesou TAB. Někdy se stav nebo obsah prvku mění ačkoli nedochází k fokusu. Pak je možné vyčíst obsah prvku nebo spustit akci ozvučující momentální situaci tím, že zvolíte volbu Na klávesu.

3.Příkaz pro ozvučení.

Dále je samozřejmě nutné zadat, co se má provést. Nabídka akcí se liší podle typu ozvučení, tedy zda je ozvučení aktivováno na fokus nebo na klávesu. S fokusem je možné zadat ohlášení uživatelského komentáře, vyčtení textu nebo spuštění skriptu a to v různých kombinacích. Pro některé příkazy mají smysl ještě další upřesnění, pokud je třeba vyčíst jen texty určité barvy nebo barvy pozadí.

Na klávesu lze spustit další příkazy, které řeší možné situace doozvučení. Příkaz Seznam například ozvučuje objekt typu seznam, který umožňuje volbu z více položek, z nichž ta, která je vybraná, je zvýrazněna. Nabídka příkazů se může v dalších verzích rozšiřovat podle potřeb ozvučení. Pokud je nutné provést složitější akci, může být místo jednotlivého příkazu zadán skript, který má být spuštěn.


Zpět na seznam funkcí